Patiënten tevreden over de mogelijkheden om tijdens de corona-uitbraak contact te hebben met het apotheekteam. Online-diensten en afhaalkluisjes meer gebruikt.

ampnetadminGeen categorie

Onderzoek van de UPPER (Universiteit Utrecht) onder 4196 patiënten van het AMP-panel heeft uitgewezen dat 89% van hen tijdens de corona-uitbraak voldoende ondersteuning van de apotheek kregen bij hun geneesmiddelgebruik. Voor corona was dat 90%. De situatie rondom het coronavirus leek weinig invloed te hebben op het geneesmiddelgebruik. Ongeveer 10% van de panelleden gaf aan meer gebruik gemaakt te hebben van online diensten tijdens de corona-uitbraak, zoals het aanvragen van herhaalrecepten via de website of een app en het vervolgens op te halen via een afhaalkluis of te laten bezorgen. De meerderheid van hen verwachtte dit ook na de corona uitbraak te blijven doen. Maar ook de voordelen van persoonlijk (face-to-face) contact werden genoemd. Van de deelnemers die nog geen gebruik maakten van online diensten, dacht 16% dit in de toekomst wel te doen, 54% was hier nog niet zeker van en 30% dacht dit zeker niet te gaan doen. Een belangrijke reden hiervoor was de voorkeur voor persoonlijk (face-to-face) contact.

Verder zie resultaten ApotheekOnderzoek.nl